Анотації курсів кафедри Історії України

Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти

Нормативні дисципліни

Давня та середньовічна історія України

(проф. Бачинська О. А., доц. Кіосак Д. С.,
доц. Новікова Л. В., доц. Полторак В.М.)

Мета курсу: сприяти формуванню у студентів уявлення щодо предмету курсу давньої та середньовічної історії України, стосовно цілісності українського історичного процесу та, водночас, його складної структури, щодо зміни історіографічних образів історії України та загальних особливостей джерельної бази до історії різних періодів. Знання фактів і подій у послідовності їхнього буття є необхідною умовою професійної підготовки історика. Тому важливою метою курсу є сприяти їх комплексному вивченню.

Зміст курсу складається з п’яти змістових модулів:

  1. Вступ до вивчення курсу «Історія України».
  2. Заселення території України та передісторичний період.
  3. Протоісторичний період та перші цивілізації на території України
  4. Українські землі наприкінці ІХ – першій половині XІV ст.
  5. Україна у середині ХІV - першій половині ХVII ст.

Завдання курсу: в рамках вступної частини ознайомити студентів з проблеми визначення предмету історії України та її періодизації, надати характеристику основної літератури та джерел до курсу, висвітлити головні віхи розвитку історіографії історії України, визначити еволюцію ідей та роль персоналій; навчити студентів самостійно мислити, виховати дослідницький інтерес до історії України, вказати на потенціал історії України у справі патріотичного виховання.

У галузі давньої історії забезпечити оволодіння студентами методами інтерпретації артефактів та екофактів, верифікації, зовнішньої і внутрішньої критики матеріальних джерел; вивчення студентами підходів до створення зв'язного сучасного дискурсу з проблем передісторії; ознайомлення студентів з сучасними методами та інструментальними засобами вивчення палеоеокономіки та побуту давнього населення.

У галузі середньовічної історії України опрацювати основну джерельну базу і літературу по даній дисципліні, проаналізувати важливі суспільно-політичні та соціально-економічні явища минулого України кінця ІХ – першої половини XVII ст., прослідкувати причини їх виникнення, трансформацію та еволюцію, з’ясувати розвиток культури, освіти, науки.

Курс завершується іспитом.

Історія України в новий час (частина 1)

(проф. Гончарук Т. Г.)

Мета навчальної дисципліни полягає у формуванні уявлень стосовно комплексного характеру історичних процесів в Україні з середини XVII ст. до кінця XVIII ст.; у дослідженні закономірностей та конкретних особливостей розвитку суспільства і людини на території сучасної України у період формування індустріального суспільства.

Зміст курсу складається з таких змістових модулів:

  1. Українська національна революція 1648 – 1676 рр.
  2. Українські землі в кінці ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст.
  3. Українські землі в другій половині ХVІІІ ст.

Завдання навчальної дисципліни: опрацювати основну джерельну базу та історіографію, проаналізувати основні віхи розвитку історичних подій на теренах України в зазначений період та визначити фактори, які вплинули на цей процес; дослідити еволюцію соціально-економічних і суспільно-політичних процесів.

Курс завершується іспитом.

Історія України в новий час (частина 2)

(проф. Діанова Н. М., проф. Хмарський В. М.)

Мета навчальної дисципліни полягає у дослідженні закономірностей та конкретних особливостей розвитку суспільства і людини на території сучасної України у період формування індустріального суспільства.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Історія України першої половини ХІХ ст.
  2. Історія України другої половини ХІХ ст.
  3. Історія України на початку ХХ ст.

Завдання навчальної дисципліни: опрацювати основну джерельну базу та історіографію, проаналізувати основні віхи розвитку історичних подій на теренах України в зазначений період та визначити фактори, які вплинули на цей процес; дослідити еволюцію соціально-економічних і суспільно-політичних процесів.

Курс завершується іспитом.

Історія України ХХ-ХХІ ст. (Новітня історія України) (частина 1)

(проф. Вінцковський Т. С.)

Загальний курс «Новітня історія України» (частина 1) згідно освітньої програми спеціальності 032 «Історія та археологія», читається на четвертому курсі історичного факультету у межах сьомого семестру для студентів денної форми навчання. Зміст програми курсу «Новітня історія України» (частина 1) передбачає володіння студентами знаннями з модерної історії України, історіографії та джерелознавства історії України, комплексу міждисциплінарних знань у межах гуманітаристики.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Українські землі в добу Великої війни, революції та постреволюційних трансформацій.
  2. Комуністична модернізація українського суспільства, його становище в складі західних сусідів у міжвоєнний період та у роки Другої світової війни.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є історія України ХХ ст., історична біографістика, розвиток політичної думки, історія політичних партій, повсякдення, військова історія, дослідження з історії української діаспори.

Метою викладання загального курсу «Новітня історія України» (частина 1) є вивчення у складному переплетенні міжнародних та внутрішньо українських подій стадіального переходу патріархального/суспільства до модерної доби. Глибоке вивчення передумов двох світових воєн та низки революцій, що привели до падіння Російської й Австро-Угорської імперій, дають краще розуміння обставин, за яких Україна, загалом в межах теперішніх кордонів, потрапила в глухий кут тоталітарного режиму. Зміст курсу доповнює і деталізує події української історії, виникнення й розвиток суспільно-політичних ідей, спроби втілення їх в життя. Важливе місце у структурі дисципліни посідає розуміння основних закономірностей формування комуністичної моделі суспільних відносин у царині економіки, культури і побудови принципово нової для українських земель політичної системи. Враховуючи інерційний інтелектуальний спадок радянсько-більшовицької системи, перед студентами стоїть завдання освоїти матеріал, базуючись на сучасній методологічній основі, без чого занурення в епоху є неможливим.

Основними завданнями вивчення загального курсу «Новітня історія України» (частина 1) є систематизувати наявні знання студентів з вітчизняної історії першої половини ХХ ст., виявити закономірності суспільно-політичних, соціально-економічних та культурних процесів, що проходили на українських землях в оглядовий період, засвоїти оцінки сучасної світової історичної науки щодо найбільш дискусійних подій історії України.

Курс завершується заліком.

Історія України ХХ-ХХІ ст. (Новітня історія України) (частина 2)

(доц. Петровський Е. П.)

Пропонований курс, у поєднанні з іншими загальнофакультетськими дисциплінами, які викладають для студентів ІV курсу дає можливість вивчати, у складному переплетенні міжнародних та внутрішньоукраїнських подій, стадіальний перехід суспільства від модерної до постмодерної доби (інформаційного суспільства). Глибоке вивчення наслідків Другої світової війни, лібералізаційних процесів, пов’язаних з Хрущовською «Відлигою», наростання кризових явищ в суспільно-політичному та економічному житті країни, проблеми «перебудованого» періоду, що привели до розпаду СРСР, дають можливість краще зрозуміти обставини, за яких Україна, прагнула вибратися з глухого кута тоталітарного режиму, а нині намагається знайти твердий шлях в своєму самоствердженні як самостійна і незалежна держава європейського взірця.

Зміст курсу доповнює і деталізує події української історії, виникнення й розвиток національно-визвольного руху, суспільно-політичних ідей, спроби втілення їх в життя. Важливе місце у структурі дисципліни посідає розуміння основних закономірностей формування і еволюції комуністичної моделі суспільних відносин у царині економіки, культури впродовж ХХ століття і спроби побудови принципово нової для українських земель політичної системи, які закінчилися цілковитим крахом. Враховуючи інерційний інтелектуальний спадок радянсько-більшовицької системи, перед студентами стоїть завдання освоїти матеріал, базуючись на сучасній методологічній основі, без чого занурення в епоху є неможливим.

Курс складається з низки тематичних блоків, які знайомлять студентів з окремими періодами вітчизняної історії, історіографічною та джерельною базою. Для ознайомлення студентів з сучасною науковою літературою та джерелами передбачається обов’язкове конспектування окремих творів. Завершується курс іспитом.

Мета викладання курсу – надання ґрунтовних знань з вітчизняної історії другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст., державність українського народу, внесок у розвиток світової цивілізації; піднесення національної самосвідомості майбутніх спеціалістів, виховання у них патріотичних і морально-етичних переконань, причетності до тисячолітньої історії українського народу; формування навиків наукового аналізу, спрямованих на забезпечення самостійного осмислення закономірностей історичного розвитку; навчання практичних навичок роботи з історичними джерелами і науковою літературою; вироблення умінь застосовувати набуті знання з історії у повсякденній діяльності, для орієнтації в суспільно-політичному житті, оцінки суспільних явищ і подій, засвоїти оцінки сучасної світової історичної науки щодо найбільш дискусійних подій історії України.

Основними завданнями вивчення загального курсу «Новітня історія України» (частина 2) є: опанувати історіографічну спадщину з тематики курсу та необхідний комплекс джерел до нього; вивчити основні та актуальні проблеми тематики даного курсу; знати специфіку української національної державності; розуміти історичні особливості еволюції більшовицької влади та закономірності функціонування тоталітарної системи; систематизувати важливі дати та події пов’язані з політичною, економічною, соціальною історією України 1945 – 2021 рр.; характеризувати найвидатніші персоналії, які визначали хід історичних подій в Україні.

Дисципліни вибору ЗВО та студентів

Історична географія

(проф. Бачинська О. А.)

Історія як наука, що розкриває багатогранність форм руху суспільства та дозволяє розібратися у складних шляхах, які проходить людство в процесі розвитку, не може існувати без систематизації об’єктивних знань, аналізу і теоретичного узагальнення

емпіричного матеріалу, без проникнення в суть явищ. Для цього необхідне знання не лише теорії, але й практики історичного дослідження, велике значення в якій має знання спеціальних дисциплін. Однією з таких історичних дисциплін є історична географія.

Курс «Історична географія» згідно освітньої програми спеціальності 032 «Історія та археологія» викладається у 1 семестрі на І курсі денного відділення на факультеті історії та філософії.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Теоретичні проблеми історичної географії
  2. Історична географія світу

Предметом вивчення історичної географії є дослідження змін та взаємозв’язків природних та соціально-економічних явищ. Це передбачає розгляд подій у двох вимірах: хронологічному (часовому) та хорологичному (просторовому).

Вивчення їх ставить за мету у комплексі дослідити основні історичні процеси та їхні зміни на території світу і України з найдавніших часів до сьогодення.

У зв’язку з метою постають наступні завдання:

  • опрацювати основну джерельну базу і літературу з даної дисципліни;
  • прослідкувати роль географічного фактора в історичному процесі;
  • проаналізувати важливі зміни в адміністративно-політичних та соціально-економічних явищах минулого та світу;
  • з’ясувати зміни в розміщенні центрів культури, освіти, науки в Європі й Україні.

В результаті вивчення теоретичного курсу та виконання дослідження студент отримує знання про взаємний зв'язок між окремими підрозділами історичної науки та спеціальними історичними дисциплінами (зокрема з історичної географії); здатність розуміти та використовувати фахові знання основних історичних процесів; вміння аналізувати важливі суспільно-політичні та соціально-економічні явища минулого України, прослідковувати причини їх виникнення, трансформації та еволюцію.

Курс завершується заліком.

Історичне краєзнавство

Загальний курс «Історичне краєзнавство» викладається для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти на 1 курсі і передбачає міжпредметні зв’язки з історичними та загально гуманітарними дисциплінами, що вивчають студенти протягом навчання на бакалавраті.

Історичне краєзнавство є цiлiсною та динамiчною системою, яка вивчає взаємодiю суспiльства i природи, iсторiю поселень, iсторiю населення, iсторiю виробничої дiяльностi, iсторiю культури i духовностi та функцiонує у декiлькох вимiрах: просторi, часi та соцiумi. Просторова модель фiксує просторовi утворення, простежує їх можливу динамiку, дає уявлення про природну, географiчну навантаженiсть регiону. Часова модель дає можливiсть реконструювати розвиток певної мiсцевостi та простежити її особливостi у горизонтальному (хронологiчному) векторi. Соцiокультурний вимiр включає лiтературне, мистецьке, архiтектурне, етнографiчне, екологiчне, релiгiйне краєзнавство. Важливою складовою соціокультурної моделі є антропоцентризм, тобто увага до людини та її оточення та залучення методів дослідження локальної історії, історії повсякдення.

Зміст курсу складається з таких змістових модулів:

  1. Теоретичні та практичні засади історичного краєзнавства.
  2. Історичне краєзнавство як історія краєзнавчого руху та локальна історія.

Мета курсу – дослідити теоретичні та практичні засади історичного краєзнавства; розкрити події регіональної історії та опанувати методику історико-краєзнавчих досліджень.

У зв’язку з метою ставляться наступні завдання:

  • розглянути теоретичні аспекти історичного краєзнавства як наукової дисципліни,
  • окреслити методи та напрями краєзнавчих досліджень,
  • визначити фактори, що впливали на розвиток історичного краєзнавства;
  • проаналізувати важливі культурні, суспільно-політичні та економічні процеси регіональної історії як складової частини загальноукраїнського історичного та культурного процесу.

У результаті вивчення історичного краєзнавства здобувачі будуть розумiти загальнi та специфiчнi риси iсторичного розвитку рiзних регiонiв України, фактори, що зумовлюють рiзноманiття культур та нацiональних спільнот, аналiзувати важливi культурнi, суспiльно-полiтичнi та економiчнi процеси регiональної історії, критично осмислювати подiї локальної iсторiї на пiдставi аналiзу краєзнавчих джерел, вміти проводити самостiйне науково-пiзнавальне дослiдження з iсторiї рiдного краю.

Завершується курс заліком.

Архівознавство

(доц. Синявська О.О.)

Курс «Архівознавство» викладається для студентів 3-го курсу бакалаврату за спеціальністю 032 «Історія та археологія» і спрямований на формування у студентів цілісних знань з історії та теорії архівознавства, розуміння його ролі та місця в структурі історичної науки, значення архівів у життєдіяльності суспільства. Підготовка сучасних фахівців істориків потребує глибоких знань і практичних навичок роботи з усіма видами історичних джерел, у тому числі і з архівними документами. Загальне завдання курсу полягає в тому, щоб дати майбутнім фахівцям систему актуальних знань з історії архівної справи, формування архівної системи та діяльність провідних архівів, основні принципи комплектування документальних матеріалів, проведення раціонального обліку, класифікації, відбору документів для зберігання з метою найкращого їх використання як для наукових, так і практичних потреб.

Мета викладання курсу – формування знань і навичок щодо цілісного професійного розуміння процесів і явищ, закономірностей та особливостей історії архівної справи, її сучасної організації; ознайомлення з підходами до формування Національного архівного фонду, описування, зберігання документів і використання відомостей, що знаходяться в них.

Вивчення курсу повинно допомогти студентам навчитися логічно мислити і робити аргументовані висновки, викладати матеріал, оволодівати навичками аналізу, користуватися довідковою літературою, вміти працювати в архівних установах. Студентам необхідно засвоїти насамперед найбільш важливі питання теорії архівознавства, звернутися до проблем історії архівознавства, його джерельної бази. Особливу увагу слід звернути на процес інформатизації архівної справи та створення електронних архівів, архівні ресурси в мережі Інтернет.

Курс завершується заліком.

Основи наукових досліджень

(доц. Синявська О. О.)

Важливою складовою підготовки істориків-дослідників є знайомство з основами науково-дослідної роботи та академічної доброчесності, яка визначає сьогодні можливість сталого розвитку університетської освіти, стає моральним імперативом для її подальшого вдосконалення. Володіння навичками усного і писемного наукового мовлення, набуття навичок написання текстів, публічної презентації своїх думок є запорукою науково-дослідної діяльності, фахової компетенції, успішного міжкультурного спілкування, а також успішної кар’єри в будь-якій обраній майбутнім випускником сфері.

Курс «Основи наукових досліджень», згідно освітньої програми спеціальності «Історія та археологія», викладається на другому курсі факультету історії та філософії у межах третього семестру для студентів спеціальності 032 Історія та археологія денної форми навчання, курс є вибірковим і пропонується студентам, які пишуть курсові та дипломні роботи по кафедрі історії України.

Мета курсу – ознайомити студентів з основами методології та методики наукового дослідження, формування академічної культури, вироблення необхідних практичних навичок усного та писемного мовлення, необхідних для успішного навчання та майбутньої професійної діяльності.

У зв’язку з поставленою метою завдання полягають у наступному:

  1. опанувати фундаментальною, загальнонауковою, конкретно-науковою методологією та історичними методами дослідження; розуміння сутності академічної доброчесності та нечесності;
  2. вироблення в студентів навичок академічного письма, уміння презентувати себе та результати своєї роботи;
  3. набуття студентами досвіду збирання, вивчення, аналізу та перевірки фактів, самостійного пошуку, опрацювання і коректного використання джерел.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів,

  1. Теоретичні основи наукової діяльності.
  2. Основи методології наукового дослідження.
  3. Методика написання наукового дослідження.

Змістові модулі знайомлять студентів з категоріями та принципами історичного дослідження, методологією та методикою наукової роботи, основами академічної доброчесності, технікою написання наукового дослідження. Для

ознайомлення студентів з методикою роботи над літературою та джерелами передбачається проведення занять в Науковій бібліотеці ОНУ імені І. І. Мечникова.

Завершується курс заліком.

Українське джерелознавство та археографія

(доц. Петровський Е. П.)

Спеціальний курс «Українське джерелознавство та археографія» згідно з освітньою програмою спеціальності «Історія та археологія», читається на другому курсі факультету історії та філософії у межах третього семестру для студентів денної форми навчання спеціалізації «Історія України у світовому контексті».

Метою викладання навчальної дисципліни є завдання як суто наукові так і суспільно-політичні. З висоти ХХІ століття людство дедалі пильніше оглядає й осмислює свою багатовікову історію, її повчальні уроки. Спираючись на досвід минулого, воно шукає відповідей на болючі проблеми й намагається визначити оптимальні шляхи розв’язання насущних завдань сьогодні. Ось чому неухильно зростає роль історичної науки, усі надбання якої ґрунтуються на обширній джерельній базі. Вивченню джерел, теорії і практики їх використання присвячений даний спецкурс, який належить до фундаментальних навчальних дисциплін у системі підготовки бакалаврів. Предметом вивчення навчальної дисципліни є теоретичні й прикладні аспекти українського джерелознавства та археографії.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Українське джерелознавство та археографія» є підвищення професійної підготовки студентів-істориків, допомога в опануванні теорії й практики пошуку, виявлення, пізнання, аналізу й використання джерел як у науково-дослідній, так і в педагогічній діяльності, оволодіння сучасними методами опрацювання джерел, здобування джерельної інформації, перевірка її достовірності. Для цього студенти мають ознайомитись з проблемами теорії і методології джерелознавства й археографії, їх історією і науковою практикою та набути навички роботи з основними групами джерел з історії України та археографічними публікаціями з історії України.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Теоретичні проблеми джерелознавства й археографії.
  2. Історія українського джерелознавства й археографії.
  3. Основні типи джерел з історії України. Характеристика речових, зображальних, фонічних і вербальних джерел.

У процесі роботи над спеціальним курсом згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні оволодіти знаннями про: комплекс джерел та історіографічний доробок до курсу; джерельну базу історії України і її особливості; основні та актуальні проблеми тематики даного курсу; вузлові теоретико-методологічні питання: теорію джерела, його природу, зв’язок з історичним фактом, джерельну інформацію тощо; сучасні підходи до класифікації історичних джерел; класифікацію археографічних публікацій та основні етапи здійснення археографічної публікації; методику пошуку, виявлення, опрацювання джерел, способів встановлення їх автентичності, здобуття інформації, перевірки її достовірності.

До сформованих під час роботи над спеціальним курсом вмінь і навичок належать: творчо осмислювати відповідний матеріал; співставляти й аналізувати різні точки зору; аналізувати джерела з історії України різних історичних епох; науково пояснювати теоретичні проблеми джерелознавства, аналізувати процес розвитку українського джерелознавства; визначати основні тенденції археографічної думки та практики в різні періоди; робити висновки з вивчених тем.

Курс завершується заліком.

Історія Одеського (Новоросійського) університету

(доц. Кузнєцов В. О.)

Метою викладання навчальної дисципліни «Історія Одеського (Новоросійського) університету» є ознайомлення студентів з основними етапами становлення та розвитку першого ВНЗ на півдні України, формування мотивації та готовності до самостійного пізнання проблем історії вищої освіти і науки, залучення їх до науково-дослідницької діяльності з означеного напряму.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Імператорський Новоросійський університет – перший класичний університет на півдні України.
  2. Одеський університет у системі радянської української освіти і науки (1920-1991 рр.)
  3. Сучасний університет: на шляху інтеграції у світовий науковий та освітянський простір.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Історія Одеського (Новоросійського) університету» є :

  • формувати розуміння генезису історико-педагогічного знання;
  • сформувати знання про чинники та основні етапи становлення та розвитку першого ВНЗ на півдні України;
  • формувати уміння соціально-історичного аналізу змісту і форм організації навчального та наукового процесу на прикладі Одеського університету;
  • формувати уміння самостійної науково-дослідницької діяльності.

Курс завершується заліком.

Історія українського козацтва та його світових аналогів

(проф. Бачинська О. А.)

Важко знайти в історії України тему, якій присвячена така кількість видань, досліджень, монографій, ніж тема історії козацтва. Козацтво зіграло одну з провідних ролей в історичному процесі в Україні, тому вивчення даної теми дозволяє ширше та ґрунтовніше дослідити курс історії України протягом XV–ХХ ст. Курс ставить за мету комплексно вивчити проблеми виникнення, становлення та розвитку українського козацтва. В зв’язку з метою ставляться наступні задачі: опрацювати основну джерельну базу та проаналізувати історіографію теми, порівняти теорії виникнення українського козацтва, розкрити основні етапи розвитку козацтва, схарактеризувати діяльність видатних козацьких отаманів, визначити роль і значення українського козацтва в історії України: військовій, соціальній та політичній.

Курс «Історія українського козацтва та його світових аналогів» згідно освітньої програми спеціальності 032 «Історія та археологія» викладається у 4 семестрі на ІІ курсі денного відділення на факультеті історії та філософії за вибором студентів. За бажанням курс можуть вивчати студенти спеціальностей 033 «Філософія» та 034 «Культурологія».

Курс передбачає лише лекційну форму і поділяється на два змістові модулі:

  1. Витоки та походження козацтва в Україні та сусідніх з нею територіях в ранньомодерний час.
  2. Історія козацтва у “післякозацьку добу” наприкінці ХVIII - ХХ ст.

Поділ програми на два розділи досить умовний. Він визначається подіями, пов’язаними з виникненням та діяльністю козацтва.

Історія українського козацтва одна з найцікавіших та найскладніших сторінок історії України. Своєрідний, відокремлений від інших верств спосіб життя, обмаль джерел щодо генези козацтва призводить до виникнення таємниць і легенд щодо його походження. Вивчення даної теми має допомогти студентам з’ясувати й зрозуміти найбільш складні процеси в історії козацтва від його виникнення до усвідомлення себе окремою верствою суспільства.

В результаті вивчення теоретичного курсу та виконання дослідження студент отримує знання з основних етапів розвитку українського козацтва та його окремих складових, навчиться порівнівати українське козацтво з відповідними воєнізованими формуваннями в Європі та світі, пов’язувати розвиток і діяльність козацтва з національними та світовими соціально-економічними процесами та політичними подіями.

Курс завершується заліком.

Сучасні проблеми музеології та туристичного краєзнавства в Україні

(доц. Полторак В. М.)

Навчальна дисципліна має на меті опанування базового рівню знань з історії туристичного краєзнавства та музейної справи в Україні, з'ясування основних теоретичних засад функціонування музеїв, сув'язі певних історичних періодів виникнення, становлення та розвитку туристичного краєзнавства та музейної справи, котрі подані хронологічно та охоплюють всю територію України у тісному поєднанні з аналогічними процесами в сусідніх державах. Під час вивчення курсу розглядається низка теоретико-методологічних та конкретно-історичних питань, пов’язаних з еволюцією туристичної інфраструктури, музейних інституцій на українських землях.

Особливу увагу при викладі буде приділено практичному застосуванню теоретичних знань при створенні екскурсій (навчальних, туристичних, наукових) на базі пам’яток та закладів музейного типу.

Дисципліна передбачає індивідуальну роботу студента із створення власної екскурсії за обраною тематикою згідно моделі, пропонованої під час занять.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Виникнення та розвиток музеології та туристичного краєзнавства в Україні. об’єкт, предмет, основні завдання та теоретико-методологічні засади.
  2. Регіональні особливості краєзнавчо-туристичних ресурсів в тому числі музейних України.

У зв’язку з метою ставляться наступні завдання:

  • опрацювати основну джерельну базу і літературу по даній дисципліні,
  • проаналізувати важливі суспільно-політичні події минулого різних регіонів України та визначити фактори, що впливали на розвиток музеології та туристичного краєзнавства,
  • прослідкувати виникнення та розвиток краєзнавства, його трансформацію та еволюцію,
  • охарактеризувати урядову політику стосовно регіонального туризму в різні періоди історії України, з’ясувати основні напрямки його розвитку.

Курс завершується заліком.

Економічна історія України в світових процесах ІХ-ХХ ст.

(проф. Гончарук Т. Г.)

Метою даного курсу є надання студентам спеціалізації “Історія України” можливості глибше розглянути питання економічного розвитку України у різні періоди її минулого і доповнити, таким чином, конкретно-історичні знання, що були ними отримані з загального курсу вітчизняної історії. Загальний огляд минулого української економіки, як окремого аспекту історії України дозволяє студентам краще зрозуміти багатовіковий процес розвитку українського господарства, проаналізувати в історичній перспективі його закономірності та тенденції.

Водночас, оскільки, – спеціальної дисципліни, що займає певне місце в системі економічних наук, економічна історія України виконує функції граничної дисципліни і її вивчення дозволяє визначити взаємозв’язки між вітчизняною історією та економічною наукою.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Економічна історія України IX – першої половини XVII ст. в контексті розвитку європейської економіки
  2. Економіка України у модернізаційних процесах Нової доби (друга половина XVII – початок XX ст.)
  3. Економіка України у ХХ ст. під впливом зовнішньополітичних та зовнішньоекономічних факторів.

Завдання курсу: забезпечити сприяння кращому розумінню студентами спеціалізації інших аспектів історії України (соціального, політичного, культурного та ін.), які відчували на собі вплив економічних чинників.

Курс завершується заліком.

Історія релігії та церкви в Україні в національному та європейському контекстах

(проф. Діанова Н. М.)

Мета навчальної дисципліни полягає у всебічному дослідженні проблеми становлення та розвитку релігійного і церковного життя в Україні впродовж усієї історії українського суспільства.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Розвиток релігії на Українських землях (ІХ- ХVІІ ст.)
  2. Становище українських церков у ХVІІІ – ХІХ ст.
  3. Релігійно-церковні процеси в Україні в ХХ – на початку ХХІ ст.

Завдання навчальної дисципліни: опрацювати основну джерельну базу та історіографію, проаналізувати основні віхи в історії розвитку релігії та церкви на теренах України; розглянути еволюцію релігійних поглядів українського населення та визначити фактори, які вплинули на цей процес; дослідити особливості сучасного становища церкви в Українській державі.

Курс завершується заліком.

Історія освіти і науки в Україні

(доц. Синявська О. О.)

Дослідження проблеми витоків, традицій освітньої системи та науки в Україні набуває актуальності для формування сучасних фахівців-істориків в контексті як поглибленого вивчення культурних аспектів вітчизняної історії та західноєвропейських впливів на формування основних векторів розвитку української освіти і науки, так і в контексті підготовки до проходження педагогічної практики в середніх освітніх закладах.

Курс «Історія освіти та науки в Україні» згідно освітньої програми спеціальності 032 «Історія та археологія» викладається у 6 семестрі на ІІІ курсі денного відділення на факультеті історії та філософії за вибором студентів. За бажанням курс можуть вивчати студенти спеціальностей 033 «Філософія» та 034 «Культурологія».

Курс складається із вступу та двох змістових модулів і охоплює розвиток освіти і науки в Україні від найдавніших часів і до сьогодення. Зміст програми курсу «Історія освіти і науки в Україні» передбачає вільне володіння студентами знаннями з загального курсу історії України, загальних курсів з педагогіки та історії педагогіки, знаннями курсів інших гуманітарних наук (історії української та зарубіжної культури, філософії) та спеціальних історичних дисциплін (етнографії, історіографії, джерелознавства, генеалогії тощо).

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Традиції освіти та наукових знань (ІХ – початок ХХ ст.)
  2. Система освіти та наукові досягнення у новітній час.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є виникнення, розвиток та трансформація навчальних закладів та наукових установ різного типу в межах сучасної України з найдавніших часів до сьогодення.

Мета викладання курсу – дослідити розвиток освіти і науки в Україні, його особливості на протязі всієї історії українського суспільства, розкрити становлення національної системи освіти та наукових закладів.

У зв’язку з метою ставляться наступні завдання: опрацювати основну джерельну базу і літературу по даній дисципліні, проаналізувати важливі суспільно-політичні події минулого України та визначити фактори, що впливали на розвиток освіти і науки, прослідкувати виникнення та розвиток освітніх і наукових закладів, їх трансформацію та еволюцію, охарактеризувати урядову політику стосовно освіти і науки в різні періоди історії України, з’ясувати основні напрямки розвитку освіти та наукових досліджень.

Завершується курс заліком.

Історія преси в Україні (кінець XVIII – початок ХХІ ст.

(доц. Левченко Г. С.)

Спецкурс присвячений виникненню та розвитку періодичної преси в межах сучасної України від кінця XVIII ст. до сьогодення.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Становлення та розвиток періодики на теренах України (кінець XVІІІ – початок ХХ ст.).
  2. Періодична преса у новітній час.

Мета викладання курсу – дати студентам загальне уявлення про обставини заснування та функціонування періодичних видань в українських землях, забезпечити засвоєння ними основних етапів ґенези преси та її типологічних ознак, а також допомогти їм у систематизації історичних знань про основні тенденції розвитку періодики в Україні.

Враховуючи зміст мети курсу ставляться наступні завдання: вивчити основні етапи розвитку української журналістики, познайомитись із репертуаром, видовими особливостями української преси; прослідкувати виникнення та розвиток періодичних видань, їх трансформацію та еволюцію, охарактеризувати урядову політику стосовно періодики у різні періоди історії України; з’ясувати особливості розвитку періодики в різні історичні часи; формування системи понятійного апарату; виявлення спільного і відмінного в розвитку української періодики на різних землях; знайомство з наявною джерельною та історіографічною базою для вивчення особливостей розвитку української періодики.

Курс завершується заліком.

Політичні діячі України ХХ століття

(проф. Вінцковський Т. С.)

Спеціальний курс “Політичні діячі України ХХ століття” згідно освітньої програми спеціальності «Історія та археологія», читається на четвертому курсі факультету історії та філософії у межах восьмого семестру для студентів денної форми навчання. Зміст програми спеціального курсу «Політичні діячі України ХХ століття» передбачає володіння студентами знаннями з загального курсу модерної історії України, історіографії та джерелознавства історії України, комплексу міждисциплінарних знань у межах гуманітаристики.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Політичні діячі України в епоху національної революції.
  2. Державні та політичні діячі в умовах формування тоталітарного режиму та посттоталітарних трансформацій.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є історична біографістика, вивчення формування особистості в умовах суспільно-політичної дійсності Російської та Австро-Угорської імперій, СРСР, другої Речі Посполитої, вплив родинного, освітнього, інтелектуального середовища на кристалізацію ідеологічних пріоритетів індивідуума.

Метою викладання спеціального курсу «Політичні діячі України ХХ століття» є вивчення політичних біографій державних, громадських та релігійних діячів України. Він знайомить з особливостями політичної боротьби, протистояннями різних сил, концепцій, партій тощо. Метою спецкурсу є також виявлення ролі особистості в історії України, проекція на події з позиції мікроісторії.

Основними завданнями вивчення спеціального курсу «Політичні діячі України ХХ століття» є: 1) розглянути формування особистості, політичних поглядів та діяльності найзнаковіших державних та партійних діячів України в новітній період її історії; 2) проаналізувати роль мікроісторії в становленні історичних уявлень студентів, 3) формувати навики біоісторичних досліджень.

Курс завершується заліком.

Український історіографічний процес в контексті еволюції світової науки

(доц. Музичко О. Є.)

Метою курсу є вивчення українського історіографічного процесу, яке є
суттєвим доповненням загального курсу «Історії України», ознайомлення студентів з головними закономірностями та тенденціями розвитку історіографії в Україні, етапами вивчення історіографічної думки України, навчити студентів аналізувати отримані дані

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Український історіографічний процес до початку ХХ ст.
  2. Основні етапи розвитку української історіографії від початку ХХ – до початку ХХІ ст.

Завдання курсу полягають є засвоєнні:

  • історіографічного доробку з проблематики курсу;
  • основних та актуальних проблем з тематики курсу;
  • осіб, явищ та концептів, пов’язаних з розвитком з історіографічної думки в Україні, етапи вивчення історіографії України;
  • навичок міждисциплінарного синтезу в галузі історії, історіографії, філософії, джерелознавства

Курс завершується заліком.

Історія етнічних (національних) меншин України

(доц. Новікова Л. В.)

Мета спецкурсу визначається сучасними підходами до предмету історії України та потребою формування європейських цінностей у сфері міжнаціональних відносин. Вона полягає у формуванні у студентів понять стосовно багатомірності як загальної історії України, так і її окремих регіонів, а також щодо складної структури соціальної спадщини, у творенні якої приймали участь всі народи, що проживали на українських землях поряд з етнічними українцями.

Предметом курсу є історія етнічних (національних меншин) в Україні.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Загальна частина.
  2. Історія окремих етнічних (національних) меншин в Україні.

Загальна частина, крім характеристики теоретичних та історіографічних питань, містить загальний огляд історії етнічних (національних) меншин, який дозволяє сформувати уявлення щодо динаміки присутності на території України представників різних етнічних груп в окремі періоди історії. Опис історії окремих етнічних груп покликаний відтворити специфіку формування певної етнічної складової в населенні України, визначити чинники переселень, з’ясувати особливості розвитку різних аспектів суспільного життя, визначити роль окремих персоналій, висвітлити багатство історичного досвіду співіснування етносів на території України. Особлива увага приділяється Південній Україні та місту Одесі.

Курс завершується заліком.

Історія української діаспори

(доц. Музичко О. Є.)

Метою курсу: вивчення життя та діяльності української діаспори в усьому світі, яке є суттєвим доповненням загального курсу «Історії України». Вивчення життя, діяльності, творчого й наукового доробку українців (як етнічних, так і вихідців з України), які проживають поза межами рідного краю.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Формування та перші етапи розвитку української діаспори: XVIII – перша половина ХХ ст.
  2. Новітній та сучасний етапи розвитку української діаспори

Завдання курсу полягають у наступному:

  • усвідомленпя студентами невід’ємного процесу української історії, яка творилася етнічними українцями в усьому світі;
  • сприяти реалізації знань, навичок, творчого мислення в навчальному процесі, навчально-дослідницької та подальшої науково-дослідницької діяльності майбутніх спеціалістів - істориків з даного спецкурсу.

Курс завершується заліком.

Феномен тоталітаризму, його прояви та шляхи подолання в Україні

(доц. Петровський Е. П.)

Курс «Феномен тоталітаризму, його прояви та шляхи подолання в Україні» є спеціальним курсом для студентів 4-го курсу факультету історії та філософії, що навчаються за спеціальністю «Історія та археологія» і мають отримати кваліфікацію «бакалавр». На сучасному етапі розвитку історичної науки особливого значення набуває підготовка студентів історичних факультетів не лише з глибокими знаннями усіх періодів історії України і практичними навичками роботи з різними видами історичних джерел, а й отримання ними професійних знань, умінь і навичок, які б допомагали майбутнім фахівцям-історикам адекватно мислити в сучасних соціально-політичних і економічних умовах, самостійно формувати і ставити цілі, вирішувати проблеми, активно діяти, відповідати за свої дії й одержані результати. Питання про природу тоталітаризму не втрачає своєї актуальності й вимагає постійного розгляду з огляду на динаміку розвитку сучасного світу. Необхідність звернення до цієї проблеми обумовлена також тим, що тоталітаризм в принципі не може піти зі світової політичної арени, так як є складовою частиною феномена влади як такої; багато його рис притаманні сучасній політичній реальності. Тоталітарність може проявлятися практично у всіх сферах життя: у системі державного управління, в економіці, культурі, ідеології, соціальній психології тощо, у тому числі в міжособистісних стосунках. Для її подолання необхідне усвідомлення і аналіз цих проявів, формування в суспільстві розуміння самоцінності життя, свободи, унікальності будь-якої особистості, відмова від офіційної ідеології, догматики однаковості, парадигм «панування — підлеглість», «свій — чужий», постійного пошуку ворога та створення його образу.

Загальне завдання курсу полягає в тому, щоб дати майбутнім фахівцям систему актуальних знань і умінь щодо виявлення типологічних рис тоталітарної системи за різними науковими фахами (історія, філософія, соціологія, політологія тощо), осмислення тоталітаризму як системного явища, його типології в ХХ столітті й проявів у ХХI столітті на пострадянському просторі та в інших сучасних країнах; пошук шляхів подолання спадщини тоталітаризму в сучасному українському суспільстві, сприяння формуванню громадянського суспільства і правової держави в Україні; сприяння формуванню в студентському середовищі інтелектуальної свободи й здатності емоційної співучасті.

Мета спецкурсу зумовлена як суто науковими так і суспільно-політичними завданнями. З висоти ХХІ століття людство дедалі пильніше оглядає й осмислює події, що відбулися в ХХ столітті, оцінює їх повчальні уроки. Спираючись на досвід минулого, воно шукає відповідей на болючі проблеми й намагається визначити оптимальні шляхи розв’язання насущних завдань сьогодні.

Вивчення даного спецкурсу надає студентам спеціалізації «Історія України» можливість глибше розглянути складні проблеми суспільно-політичного розвитку нашої країни в ХХ – на початку ХХІ століття, закономірності формування тоталітарних систем і шляхи подолання тоталітарної спадщини; осмислення феномену тоталітаризму як системи і тоталітарні риси особи, суспільства, держави; проблеми виникнення опозиційного руху, його представників і їхні погляди. Отримані знання мають доповнити і розширити конкретно-історичні знання із загального курсу вітчизняної історії. Загальний огляд проблем тоталітарної спадщині в контексті національно-визвольних змагань українського народу, як окремого аспекту історії України, дозволить студентам краще зрозуміти багатовіковий процес боротьби кращих її представників за політичне і духовне звільнення.

Спецкурс сприятиме для студентів спеціалізації краще зрозуміти й інші аспекти історії України (соціальний, політичний, культурний та ін.), які відчували на собі вплив тоталітарного режиму, його репресивної складової, шляхи і методи подолання наслідків тоталітарного минулого, ідеї і дії представників суспільства, спрямовані на протидію йому. Історії тоталітаризму в Україні присвячена велика кількість видань, досліджень, монографій, в яких по-новому осмислюється цей феномен в нашій історії.

Завдання дисципліни полягає в підвищенні професійної підготовки студентів-істориків, тому вивчення даного спецкурсу дозволить ширше та ґрунтовніше дослідити історію України ХХ ст., комплексно вивчити проблеми виникнення, становлення, функціонування та впливу тоталітаризму на всі сфери суспільного життя.

При вивченні спецкурсу ставляться наступні задачі:

  • опрацювати основну джерельну базу та проаналізувати історіографію теми;
  • виявити типологічні риси тоталітарної системи в аспекті історичної науки, а також інших наук: соціологія, політологія, міжнародні відносини, філософія;
  • охарактеризувати основні прояви тоталітарності в Україні у різні періоди їхнього існування;
  • проаналізувати ідеологічні засади та механізми масових репресій як постійної складової тоталітарного режиму та феномен голокосту;
  • розглянути історію репресій в Україні та на Одещині та різні категорії репресованих;
  • розглянути результати досліджень своєрідності радянської системи та її еволюції, специфіки проявів та розвитку тоталітарності в Україні у ХХ столітті;
  • виділити типологічні риси тоталітарної системи, що проявляються у різних сферах: історія, політика, соціум, міжнародні відносини; провести дослідження цих проявів на матеріалі історії Одещини;
  • виявити та проаналізувати сучасні прояви тоталітарності на пострадянському просторі, які з них притаманні Україні;
  • проаналізувати досвід пост-тоталітарних держав, щодо подолання наслідків тоталітарного минулого;
  • проаналізувати особливості дисидентського руху в Україні та його досвід протистояння тоталітарному режиму;
  • схарактеризувати діяльність найвідоміших представників, визначити роль і значення дисидентського руху в історії України: політичній, культурній і соціальній сферах.
  • дослідити шляхи подолання наслідків тоталітарного минулого та методи протидії проявам тоталітарності у сучасному суспільстві;
  • дослідити шляхи формування громадянського суспільства та правої держави в Україні.

Під час лекцій студенти повинні оволодіти навичками роботи з історичними джерелами і науковою літературою, систематизації і компаративного аналізу історичного матеріалу.

Вивчення курсу повинно допомогти студентам навчитися логічно мислити і робити аргументовані висновки, викладати матеріал, оволодівати навичками аналізу, користуватися довідковою літературою.

Другий (магістерський) рівень вищої освіти

Нормативні дисципліни

Україна у національному та світовому інтеграційному процесах

(проф. Діанова Н. М., доц. Новікова Л. В.)

Метою викладання курсу є формування у магістрів поняття стосовно особливостей внутрішніх (як національних) та зовнішніх інтеграційних процесів, які переживала Україна впродовж століть.

Зміст курсу складається з чотирьох змістових модулів:

  1. Загальні тенденції національних процесів в Україні.
  2. Регіональні особливості національних процесів.
  3. Українські землі в світових інтеграційних процесах ІХ – ХІХ ст.
  4. Україна у світових інтеграційних процесах XX – початку ХХІ ст.

Перший та другий змістовий модулі присвячені специфіці національних процесів в Україні в їх історичному розвитку. Теоретичне підґрунтя матеріалу цих двох модулів скаладають новітні підходи до розуміння змісту термінів «політична» та «етнічна» нації, до визначення шляхів утворення окремих європейських націй у працях як конструктивістів, так і примордіалістів (Б. Андерсона, М. Гроха, Е. Сміта та ін.). Особлива увага приділяється чинникам внутрішньої національної інтеграції, історичній еволюції у практиці вживання етнонімів та назв для «вітчизни» як одного з ключових понять у процесах національної інтеграції суспільства, співставленню загального та регіонального рівнів національних процесів, ролі «столиці» у процесі національної інтеграції та впливу її на так звану «провінцію» тощо.

Третій та четвертий змістові модулі курсу присвячені розгляду питань, пов’язаних з різними аспектами процесів інтеграції України у світовий простір. Хронологічно їх висвітлення охоплює широкий проміжок часу, починаючи з Русі-України (Київської Русі) і завершуючи сьогоденням. Зміст цієї частини курсу дозволяє ознайомитися з особливостями зовнішньої (зокрема, європейської) інтеграції України у середні віки; вивчити різні аспекти культурної, релігійної та політичної інтеграції у ранньомодерний період, у тому числі роль козацтва у цьому процесі; розглянути особливості зовнішньої інтеграції України в новий час, роль в ній Південної України. Окрема увага приділяється зовнішнім інтеграційним процесам України у ХХ – на початку ХХІ ст., у періоди розбудови та розвитку власної національної держави.

Курс завершується іспитом.

Актуальні проблеми вивчення та викладання історії України

(проф. Хмарський В. М.)

Метою викладання навчальної дисципліни Актуальні проблеми історичної науки є з’ясування місця наукового знання з історії України у комплексі історичної інформації про минуле України та розуміння механізмів функціонування цього знання та взаємних впливів цієї інформації.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Актуальні проблеми вивчення до модерної історії України (від найдавніших часів до кінця XVIII століття).
  2. Актуальні проблеми вивчення модерної історії України (ХІХ-ХХ ст..).

Основними завданнями вивчення дисципліни є 1) аналіз новітніх підходів у розв’язанні вузлових проблем історії України у сучасній історіографії; 2) вивчення найкращого дидактичного досвіду викладання історії України у середніх та вищих навчальних закладах; 3) набуття уміння поєднувати презентацію наукових проблем в умовах викладу матеріалу у навчальних закладах.

Курс завершується іспитом.

Вибіркові дисципліни

Національний архівний фонд України: формування та використання

(доц. Петровський Е. П.)

Курс «Національний архівний фонд України: формування та використання» є спеціальним курсом для студентів 6-го курсу історичного факультету, що навчаються за спеціальністю «Історія та археологія» і мають отримати кваліфікацію «магістр». На сучасному етапі розвитку історичної науки особливого значення набуває підготовка студентів історичних факультетів з джерелознавства, що потребує глибоких знань і практичних навичок роботи з усіма видами історичних джерел, основні з яких – архівні документи.

Загальне завдання курсу полягає в тому, щоб дати майбутнім фахівцям систему актуальних знань с історії архівної справи, про становлення Національного архівного фонду, формування архівної системи та діяльність провідних архівів, основні принципи комплектування документальних матеріалів, проведення раціонального обліку, класифікації, відбору документів для зберігання з метою найкращого їх використання як для наукових, так і практичних потреб.

Мета викладання курсу – під час навчання студентам необхідно засвоїти насамперед найбільш важливі питання теорії архівознавства, звернутися до проблем історіографії архівознавства, його джерельної бази. Особливу увагу варто звернути на проблеми архівної україніки, історіографії до кожної окремої теми курсу. Під час лекцій студенти повинні оволодіти навичками роботи з історичними джерелами і науковою літературою, систематизації і компаративного аналізу історичного матеріалу. Вивчення курсу повинно допомогти студентам навчитися логічно мислити і робити аргументовані висновки, викладати матеріал, оволодівати навичками аналізу, користуватися довідковою літературою.

Зміст курсу складається з наступних змістових модулів:

  1. Теорія та історія архівної справи.
  2. Національний архівний фонд України: склад, структура, особливості функціонування

У процесі роботи над спеціальним курсом згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні оволодіти знаннями про: методи, принципи класифікації та аналізу архівних джерел; основні архівні масиви в Україні та за її межами, які можуть бути використані при проведені досліджень історії України; вітчизняний та світовий здобуток у галузі архівознавства. До сформованих під час роботи над спеціальним курсом вмінь і навичок належать: характеризувати основні етапи розвитку українського архівознавства; використовувати здобуті знання при проведенні експертизи наукової, історико-культурної та практичної цінності документів; використовувати основні технологічні засади зберігання різних видів документів; робити висновки з вивчених тем.

Курс завершується заліком.

Українська складова в спеціальних галузях історичної науки

( проф. Бачинська О. А.)

Предметом вивчення навчальної дисципліни “Українська складова в спеціальних галузях історичної науки” є загальні тенденції та особливості розвитку спеціальних галузей історичної науки в Україні.

Курс передбачає лекційну форму, семінарські заняття і поділяється на два змістових модулі:

  1. Теоретичні проблеми спеціальних галузей історичної науки
  2. Українська проблематика в спеціальних галузях історичної науки

Міждисциплінарні зв’язки: зміст програми вибіркового курсу “Українська складова у спеціальних галузях історичної науки” передбачає вільне володіння студентами знаннями із загального курсу історії України й історіографії історії України, загальних курсів історіографії та джерелознавства, філософії.

Мета викладання навчальної дисципліни “Українська складова у спеціальних галузях історичної науки” – сформувати професійні основи історика, який володіє сучасними методами джерелознавчого аналізу, дослідити розвиток спеціальних історичних дисциплін в Україні.

Основними завданнями вивчення дисципліни є:

  1. Опрацювати основну джерельну базу і літературу зі спеціальних галузей історичної науки.
  2. З’ясувати об’єкт, предмет та методи досліджень кожної із зазначених дисциплін.
  3. Проаналізувати українську складову в дослідженнях спеціальних історичних дисциплін.

В результаті вивчення теоретичного курсу та виконання дослідження студент отримує знання про взаємний зв'язок між окремими підрозділами історичної науки, спеціальними галузями історичної науки та спеціальними історичними дисциплінами. Зокрема: фаховим володінням основними категоріями вказаних спеціальних галузей історичної науки; вмінням визначати головні етапи розвитку вказаних спеціальних галузей історичної науки; фаховими знаннями з методики історичного пізнання та історіософії; здатністю давати ґрунтовну характеристику історичної ролі окремих освітніх та наукових інституцій, що займаються спеціальними галузями історичної науки.

Курс заершується заліком.

Політична культура української еліти

(проф. Бачинська О. А., проф. Гончарук Т. Г.)

Важко знайти тему, якій присвячена така кількість видань, досліджень, монографій, ніж тема формування та розвитку еліт. Дослідження формування та розвитку української еліти на різних етапах історії розпочалось досить недавно. Політична культура української еліти зіграла одну з важливих ролей в історичному процесі в Україні, у формування поглядів на державу та державність зокрема, на місце української держави у європейському просторі. Тому вивчення даної теми дозволяє ширше та грунтовніше доповнити різні курси з культурології та історії України протягом ІX– початку ХХ ст. Предметом даної дисципліни є вивчення орінтирів української еліти на політичну систему та її складові протягом доби середньовіччя та нового часу.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Політична культура еліти середньовіччя.
  2. Політична культура еліти модерної доби.

Спецкурс ставить за мету вивчити проблеми виникнення, становлення та розвитку українського еліти протягом епохи середньовіччя та нової доби. В зв’язку з метою ставляться наступні задачі: опрацювати основну джерельну базу та проаналізувати історіографію теми, порівняти теорії виникнення української еліти, розкрити основні етапи її розвитку, схарактеризувати діяльність видатних політичних і духовних діячів, визначити роль і значення української еліти в історії України: військовій, соціальній та політичній.

Курс завершується заліком.

Християнство на півдні України

(проф. Діанова Н. М.)

Мета курсу полягає в дослідженні проблеми становлення та розвитку християнства на землях Південної України з давніх часів до сьогодення.

Завдання курсу: опрацювати основну джерельну базу та історіографію з даної дисципліни; проаналізувати основні етапи в історії розвитку християнства на теренах півдня України; розглянути особливості розвитку християнських конфесій та їх роль у житті українського населення, дослідити сучасне становище християнської церкви в південному регіоні.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів.

Перший модуль присвячений проблемі розвитку християнства на землях півдня України з давніх часів до кінця ХVІІІ ст. У цій частині курсу розглядається процес зародження та становлення християнства на землях Північного Причорномор’я, проблема прийняття християнства князем Володимиром та розвиток православної церкви на землях Війська Запорозького.

Другий змістовий модуль стосується проблеми християнських конфесій в південному регіоні наприкінці ХVІІІ – початку ХХ ст. Важливе місце відводиться тематиці формування та розвитку південноукраїнських єпархій, розвитку римо-католицької церкви та протестантизму на землях півдня України.

Третій змістовий модуль присвячений дослідженню становища християнських церков Південної України у ХХ – початку ХХІ ст., а саме: в період діяльності національних українських урядів, за часів радянської влади та в сучасній Українській державі.

Курс завершується заліком.

Освітньо-науковий рівень вищої освіти“доктор філософії”

Нормативний курс

Сучасні досягнення історичної науки

(проф. Музичко О.Є.)

Метою викладання навчальної дисципліни «Сучасні досягнення історичної науки «є ознайомлення й використання в історичних дослідженнях основних тенденцій і досягнень вітчизняної і світової історичної науки.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Основні осередки розвитку історичної науки в Україні і світі.
  2. Основні тренди й досягнення історичної науки в Україні й світі.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Сучасні досягнення історичної науки» є визначення основних осередків розвитку вітчизняної й світової історичної науки здобуття навичок у використанні основних тенденцій і досягнень вітчизняної і світової історичної науки у докторських дослідженнях.

Курс завершується іспитом.

Вибіркові курси

Дослідження місцевої історії України, кінець XVIII – початок XX ст.: персоналії, історична реконструкція та інтерпретація

(доц. Новікова Л. В.)

Предметом курсу є процес дослідження місцевої історії наприкінці XVIII – на початку ХХ ст. Це дослідження обіймає вивчення історії окремих українських регіонів, як історично-географічних, так і тих, що в своїй основі мають адміністративний принцип, а також історії окремих населених пунктів, міського і аграрного характеру. Крім того, предметом навчальної дисципліни є результати досліджень, а саме історична реконструкція та історична інтерпретація.

Мета спецкурсу полягає у формуванні уявлення щодо особливостей дослідження історії окремих українських регіонів, а також населених пунктів в межах цих регіонів у період українського національного відродження. В основу курсу покладено теоретичні здобутки сучасної історичної регіоналістики, представлені в працях Я.Верменич та ін. Відповідно меті курсу розкриваються головні чинники розвитку місцевих історичних досліджень, запропонована їх періодизація. Визначається регіональна специфіка досліджень. Розкривається внесок окремих дослідників у вивчення проблем місцевої історії, висвітлюється їх роль у здійсненні історичної реконструкції та з’ясовується характер запропонованих ними інтерпретацій історії населених пунктів та регіонів України. Приділяється увага значенню історичних досліджень в галузі місцевої історії для розширення інформаційного простору в сфері історичних знань та для формування суспільної свідомості.

Зміст курсу складається з трьох змістових модулів:

  1. Вступ до курсу.
  2. Дослідження історії українських регіонів.
  3. Дослідження історії населених пунктів.

Завдання навчальної дисципліни: ознайомити здобувачів освіти з необхідною бібліографією, історіографією та специфікою джерельної бази, сформувати уявлення щодо внеску окремих персоналій у дослідження проблем місцевої історії, стосовно їх ролі у здійсненні історичної фактичної реконструкції та характеру запропонованих ними інтерпретацій історії населених пунктів та регіонів України.

Курс завершується заліком

Історія економічної думки в Україні

(проф. Гончарук Т. Г.)

Мета навчальної дисципліни полягає у наданні аспірантам загальних знань щодо історії української економічної думки середньовіччя та нової доби, що дозволяє доповнити їхні знання з історії розвитку науки в Україні, історії соціальної та політичної думки, що були отримані зі загальних та спеціальних курсів під час навчаня. Водночас, оскільки, економічна історія України є частиною загальносвітової економічної історії – спеціальної дисципліни, що займає певне місце в системі економічних наук, економічна історія України виконує функції граничної дисципліни і її вивчення дозволяє визначити взаємозв’язки між вітчизняною історією та економічною наукою.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Історія економічної думки України у середні віки та новий час.
  2. Особливості розвитку економічної думки в Україні у ХІХ ст.

Завдання навчальної дисципліни наступні:

  • Розглянути економічну думку України доби Середньовіччя та Козацької доби.
  • Розглянути етапи становлення політекономії як науки в Україні у ХІХ – на початку ХХ ст. та головні досягнення вітчизняних економістів.
  • Розглянути економічні погляди визначних українських громадських та політичних діячів ХІХ – початку ХХ ст., економічні питання що увійшли до програмних документів тогочасних громадських та політичних організацій України.

Курс завершується заліком.

Наукова діяльність православного духовенства в контексті розвитку історичної науки

(проф. Діанова Н. М.)

Навчальна дисципліна викладається для докторів філософії, забезпечує поглиблене вивчення історії історичної науки в Україні у зв’язку з історією церкви. Навчальна дисципліна має міждисциплінарний характер, включаючи елементи історіографії, історії церкви, інтелектуальної історії, біографістики, історії України.

Мета навчальної дисципліни: дослідження науково-історичної діяльності православного духовенства в Україні та визначення його внеску в розвиток історичної науки.

Зміст курсу складається з двох змістових модулів:

  1. Евристична та дослідницька діяльність православного духовенства
  2. Науково-історична спадщина православного духовенства

Завдання навчальної дисципліни: опрацювати основну джерельну базу та історіографію, проаналізувати основні напрями науково-історичної роботи православного духовенства, з’ясувати його внесок у розвиток історичної науки.

Курс завершується заліком.

Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.

(проф. Вінцковський Т. С.)

Вибірковий курс «Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.» згідно освітньої програми спеціальності «Історія та археологія» читається на другому році навчання у межах четвертого семестру для аспірантів (докторантів) факультету історії та філософії. Зміст програми курсу «Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.» передбачає володіння пошукачами знаннями з модерної історії України та країн Центрально-Східної Європи, історіографії, теоретичних аспектів історичної науки.

Зміст курсу складається з одного змістового модуля:

  1. Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є значення революційних процесів у модернізаційних трансформаціях на українських землях упродовж ХІХ – пер. пол. ХХ ст., та аналіз науково-технічної, антикомуністичної та «кольорових» революцій на етапі переходу від індустріального до постіндустріального суспільства.

Метою викладання вибіркового курсу «Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.» є вивчення ролі революційних змін в українському суспільстві в епоху формування модерної нації.

Основними завданнями вивчення вибіркового курсу «Революції в модерній історії України ХІХ-ХХІ ст.» є опрацювати основні теоретичні напрацювання світової історичної науки щодо впливу революцій на тенденції суспільного поступу; з’ясувати причини та наслідки революційних катаклізмів на прикладі модерної України; проаналізувати взаємозв’язок революційних та еволюційних складових у трансформації суспільних відносин.

Курс завершується заліком.

Приймальна комісія

Французький б-р 24/26
Телефон: (+38-0482) 68-12-84
Телефон: (+38-0482) 68-18-58
Телефон: (+38-093) 755 78 24
E-mail: vstup@onu.edu.ua

Ректор

вул. Дворянська, 2,Одеса, 65082
Ректор (приймальня):
(+38-048) 723-52-54
Тел./факс (+38-048) 723-35-15
Email: rector@onu.edu.ua

Наші партнери

Міністерство Освіти і Науки УкраїниУрядовий контактний центр

Top